Projekto tikslas – skatinti domėjimąsi augalais, jų panaudojimo galimybėmis, kuriant sveiką edukacinių erdvių aplinką, ugdant EKO sąmoningumą per praktines ir patyrimines veiklas.

Projekto vykdymo laikotarpis: 2023 m. kovo – balandžio mėn.

Visi puikiai žino apie daržovių teikiamą naudą ir jų svarbą vaikų mitybos racione. O kaip paskatinti mažuosius valgyti daugiau daržo gėrybių? Geriausia tai padaryti pasitelkus patyrimines veiklas, kūrybiškumą, vizualumą bei naratyvinio žaidimo elementus – kai vaikai patys renka informaciją, žaidžia, sėja, sodina, prižiūri, augina daržoves, stebi, eksperimentuoja, tyrinėja ir atranda.
Projekto vykdymo laikotarpiu ugdymo įstaigos vaikai domėjosi augalais: susipažino su pagrindinėmis jų dalimis, sužinojo svarbiausias augalų dygimo ir augimo sąlygas.

Vaikai tyrinėjo ankštines daržoves (pupas, pupeles, žirnius), nusakė jų dydį, spalvą, formą. Žaidė edukacinius žaidimus: „Suskaičiuok“ (kiek iš viso? kiek daugiau? kiek mažiau?, vyresnieji vaikai atliko sudėties ir atimties veiksmus), „Surūšiuok“ (ankstyvojo amžiaus grupių vaikai atrinko pupas, žirnius, pupeles, grupavo, lygino, apibūdino), „Pratęsk seką“.

Ugdytiniai patys išbandė sėklų daiginimo procesus: panaudodami skirtingas medžiagas (plastikinius maišelius, sudrėkintą vatą, popierinius rankšluosčius, žemes) daigino pupas, pupeles, žirnius, pipirnes, burokėlius bei kitas daržoves, atliko eksperimentus:

  • „Augalai šviesoje ir tamsoje“. Vaikų mintys: „jeigu augalai negaus vandens – nudžius; jeigu augalai nematys saulutės – bus balti ir šviesūs, kadangi saulutės spinduliai nudažo augalus žaliai”.
  • ,,Šiltnamio efektas”. Su vaikais aptarėme, kad augalams patinka šviesa, šiluma ir drėgmė. Norėdami sukurti savo auginamiems augalams pačias geriausias sąlygas, žmonės išrado šiltnamį. Kaip veikia šiltnamio efektas vaikai sužinojo atlikdami bandymą: sėklytes pasodino drėgnuose vatos diskeliuose, kuriuos įdėjo į plastikinius šaldymo maišelius. Vaikai suprato, jog saulė šiltnamio erdvę pripildė šviesos ir sušildė, o šiluma paskatino sėklytes augti.

Veikla STEAM laboratorijoje. Vaikai rado krepšį su įvairiomis daržovėmis. Apžiūrėję dalinosi patirtimis, kokias daržoves, jie pažįsta, kur jos auga. Išsiaiškino, kad sėklos užauga ir subręsta daržovės viduje. Patys jas pjaustė ir stebėjo.
Svogūnų auginimas. Vaikai papuošė indelius, skirtus svogūnų sodinimui, konstravo matavimo liniuotes iš lego kaladėlių, stebėjo svogūnų laiškų augimą. Ugdytiniai sudarė svogūnų sodinimo planą:

1.Išsiaiškino, kad svogūnų augimui reikia šviesos (saulės), šilumos, drėgmės, žemės.

  1. Pagal savo pasirinktą sodinimo būdą į paruoštą indelį pylė vandens ar bėrė žemių ir pasodino (įmerkė) svogūną.
  2. Stebėjo šviesoje ir tamsoje augančių svogūnų laiškų pokyčius.
  3. Svogūnų laiškų skynimas ir ragavimas.
    Paruoštuose stebėjimo lapuose vaikai nubrėžė siūlo ilgį (išmatuoto svogūno dydžio), liniuote išmatavo, užrašė centimetrus (pažymėjo datą), vėliau liniuote ar lego kaladėlėmis matavo svogūnų laiškų aukštį.
    IKT panaudojimas. Žiūrėjo pažintinius mokomuosius filmus apie pupos dygimą ir augimą. Naudodamiesi programėle nuskaitė daržovių QR kodus. Priešmokyklinukai Ieškojo informacijos internete apie daržovių sėjimą ir auginimą, žaidė edukacinius mokomuosius žaidimus apie daržoves, lavino sakytinę bei rašytinę gebėjimų sritį.
    Naratyvinio žaidimo erdvė „Pupa“. Vaikai puikiai žino pasaką ,,Pupa”, tad suradę knygelę ir priemones bei močiutės paliktą laišką leidosi į žaidybinius nuotykius: paruošė žemę, sodino ir prižiūrėjo savo pupas, gamino ant pagaliukų debesis bei pilis. Stebėjo ir diskutavo, kieno pupa pirmoji pasieks dangų. Vyko pupų lenktynės.

Grupėje užaugintus agurkus, pomidorus, paprikas ugdytiniai su mokytojomis perkėlė į šiltnamį, gamino edukacines – pažintines lenteles apie augalų augimo sąlygas.

Lauko daržo lysvėse ugdytiniai pasodino ir pasėjo morkas, svogūnus, žirnius, braškes, prieskonines žoleles bei vaistažoles, stebės jų augimą, o vasaros metu ragaus savo pačių užaugintą derlių.

EKO projekto metu buvo ugdomi šie vaikų gebėjimai:
– kūrybiškumas: vaikai sugalvojo įdomių idėjų, kaip papuošti indelius; išradingai ir neįprastai naudojo turimas priemones;
– mokėjimas mokytis: pasakojo ką veikė, stebėjo kitus vaikus, kartojo jų veiklą; aptarė padarytus darbus, pasakant kas pavyko padaryti, o kas nesisekė.
– aplinkos pažinimas: pavadino augalo dalis, pasakė ko reikia augalams, kad išdygtų, augtų, kaip juos reikia prižiūrėti; svarstė, diskutavo, kas atsitiks, jeigu augalų nelaistys, augs tamsoje.
– rašytinė ir sakytinė kalba: dėliojo raides, rašė žodžius, ieškojo raidžių kompiuterio, planšetės klaviatūroje.
– informatinis mąstymas: naudojosi kompiuteriu, planšetėmis, išmaniosiomis lentomis, telefonu.

 

Translate »
x